Czy wiesz, że są okoliczności, w których najbardziej wytrwały i zmotywowany pracownik, zmieni się nie do poznania? Sprawdź, jak w 5 krokach można zmarnować potencjał grupy, wypalić zespół i skutecznie zdemotywować jego członków.
Jak zabić motywację pracownika?
Słowa mają moc, również w zarządzaniu zespołem. Sposób komunikacji z pracownikiem przekłada się na jego motywację. Właściwa informacja zwrotna jest również kluczowa dla późniejszych efektów pracy całego zespołu.
Odpowiednim słowem możesz szybko wzmocnić pracownika. Jesteś też w stanie wpłynąć na jego motywację do realizacji zadań. Na przykład, szczera i uzasadniona pochwała to prosty sposób na wzbudzanie motywacji pracowników. Nawet tych, nastawionych jedynie na jej zewnętrzne źródła.
Są też takie komunikaty, które działają wręcz odwrotnie. Podcinają skrzydła i wypalają pracowników. Co za tym idzie, zabiją ważne aspekty motywacji, skuteczności i efektywności całego zespołu.
Wygaś poczucie odpowiedzialności
Powiedz: Nie możesz tego wysłać bez mojej akceptacji
Oczywistym jest, że pewne projekty będą wymagać akceptacji czy poprawek. Zwłaszcza, jeśli pracownik jest wdrażany do wykonywania nowych obowiązków. Jeśli jednak, bez uzasadnionych powodów, stale nakazuje się przesyłanie do akceptacji najmniejszych rzeczy, pracownik otrzymuje sygnał, że mu nie ufasz. Owszem, można zyskać wtedy poczucie kontroli nad całością obiegu informacji, ale czy to jest to do czego warto dążyć? Mądre zarządzanie polega na delegowaniu. Pracownik, którego każdy fragment pracy będzie kontrolowany i sprawdzany z czasem nauczy się, że nie warto skupiać swojej cennej uwagi na czymś, co i tak zostanie sprawdzone. Skoro ktoś inny wykona za każdym razem poprawki, to po co się martwić?
Zniszcz chęci i pasję
Powiedz: Tak nie może być, to musi być zmienione
Nawet jeśli zadanie nie zostało wykonane poprawnie, taka informacja to za mało. Warto konkretnie wskazać obszary wymagające poprawek, wytłumaczyć dlaczego tak jest i podać wskazówki przydatne do wprowadzenia zmian. Określić dalszy kierunek działań oraz sformułować jednoznaczne wytyczne dla obszarów kluczowych (jeśli takowe są wymagane). Nieprecyzyjne polecenia oraz brak wsparcia podczas kolejnych etapów, skazuje zadanie na porażkę.
Zgaś zapał i entuzjazm
Powiedz: To za mało, musisz się starać bardziej
Brak docenienia za zrealizowane etapy, dokładanie obowiązków i “nagradzanie” dodatkowymi zadaniami za terminowe wykonywanie tych dotychczasowych. Takie praktyki nie będą w długofalowej perspektywie zachęcać pracownika do dalszych starań. Pozytywna informacja zwrotna jest ważna na każdym etapie realizacji zadania. Pokazując pracownikowi dotychczasowe efekty, pobudza się jego motywację wewnętrzną. Jeśli jednak jako lider widzisz, że elementy warte dopracowania – wskaż je pracownikowi wraz z zachętą do dalszego poszukiwania rozwiązań. Zamiast podawać gotowe rozwiązania warto pozwolić pracownikowi samodzielnie próbować je znaleźć. To wspiera kreatywność i samodzielność.
Uśmierć kreatywność i zaangażowanie
Powiedz: Tak było od zawsze, nie da się/nie warto/nie można/nie powinno się tego zmieniać
Gdy pracownik przychodzi z jakimś pomysłem, nowym sposobem rozwiązania problemu, propozycją zmiany lub ulepszenia obowiązującej procedury – zawsze warto go wysłuchać. Dopytać, jak widzi ze swojego poziomu aktualną sytuację, na jakie trudności napotyka. Jakie ma pomysły na to, żeby to naprawić. Być może jest coś, czego nie widzisz? Jakaś mała zmiana, która przełoży się na efektywność działań całego zespołu. Dając pracownikowi szansę na współtworzenia środowiska pracy wzmacniasz w nim zaangażowanie w działania i rozwijasz kreatywność.
Zdeptaj drogę do samodoskonalenia się
Powiedz : Nie mów… nic.
Brak informacji zwrotnej powoduje, że nikt nie wie czy zadanie realizowane jest poprawnie. Podobnie jak brak jasno sformułowanych celów. Ciężko wtedy oczekiwać, że zespół będzie wiedział co robić. Drogowskazy są potrzebne. Warto wzmacniać pracownika gdy realizuje zadania właściwie. A gdy zboczy w niewłaściwą stronę korygować kierunek i pomóc wrócić na właściwe tory. Jest to ważne szczególnie na początku. Dzięki temu, z czasem kształtuje się w pracownikach coraz większa samodzielność. Dobrze też być otwartym na informację zwrotną pomiędzy wszystkimi poziomami organizacji – również ze strony podwładnych.
Brzmi abstrakcyjnie?
Doświadczenie pokazuje, że takie praktyki wciąż się zdarzają. Można jednak zrobić to inaczej. Chcąc efektywnie prowadzić zespół, warto zwrócić uwagę na konkretną, spójną i empatyczną komunikację. Słuchać pracowników i poznać ich potrzeby. Doceniać wyniki, dostrzegać zaangażowanie i zachęcać do samodzielności.
Ważne jest również, aby wybrać dla zespołu właściwego przywódcę. O tym, jak znaleźć lidera, który będzie lepiej motywować pracowników przeczytasz tutaj.
Potrzebujesz wsparcia lub szkoleń dla swojego zespołu? Skontaktuj się ze mną, a pomogę Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie.