Ze sobą

Jak zachować dobrą kondycję psychiczną?

Jak zachować dobrą kondycję psychiczną?

Aby ciało miało siłę do życia należy je karmić. A co z naszą psychiką? Jest pewna dieta, która pomaga nam lepiej funkcjonować. Podobnie jak w zaleceniach dietetycznych, na psychologicznym talerzu również liczy się różnorodność.

Zdrowy półmisek umysłowy

Podobnie do piramidy żywieniowej, Daniel J. Siegel i David Rock stworzyli Zdrowy Półmisek Umysłowy (Healthy Mind Platter). Składa się on z siedmiu podstawowych aktywności. Każda z nich jest potrzebna dla utrzymania równowagi i dobrostanu – psychicznego i fizycznego.

  • Czas snu

    Sen to odpoczynek i regeneracja dla układu nerwowego. Warto zadbać o jego ilość jak i jakość. 
  • Czas aktywności fizycznej

    Regularna aktywność fizyczna powinna być dopasowana do naszego stanu zdrowia, możliwości i stylu życia. Dzięki aktywności fizycznej wprowadzamy organizm na wyższe obroty i dotleniamy ciało.
  • Czas skupienia uwagi

    Czas, w którym koncentrujemy się na zadaniach prowadzących do konkretnego celu. Podejmujemy wyzwania związane z pracą lub nauką.
  • Czas zabawy

    Pozwolenie sobie na spontaniczność lub kreatywność.  Beztroska i cieszenie się nowymi doświadczeniami.
  • Czas dla wnętrza

    Czas dla siebie samego, zatrzymanie nad sobą. Obserwacja swoich emocji. Skupienia na swoim wnętrzu, myślach, uczuciach. Dla niektórych będzie to medytacja, dla innych czas na duchowe doznania. 
  • Czas kontaktu z innymi

    Skupienie na relacjach, na innych ludziach. Kontakt z bliskimi. Budowanie więzi. Bliskość emocjonalna z innymi, rozmowa.
  • Czas odpoczynku

    Czas, kiedy nic nie musisz. Nie skupiasz się nad niczym konkretnym. Pozwalasz odpłynąć myślom, tak gdzie chcesz. Robisz to, na co masz akurat ochotę.

Każdy z tych elementów w nieco inny sposób aktywizuje mózg oraz wpływa na podniesienie jakości życia. 

Jak odzyskać życiową równowagę?

Zaletą metody Zdrowego Półmiska Emocjonalnego jest jej uniwersalność. Pozwala na utrzymanie zdrowia psychicznego, równowagi umysłowej i psychofizycznego dobrostanu. Stosunkowo łatwo można ją wdrożyć w codziennym życiu i tym samym zadbać o dobrostan psychiczny. Zastosowana w kryzysie emocjonalnym pomaga zaadaptować się szybciej do zmieniających warunków oraz poprawić ogólne funkcjonowanie.

Od czego zacząć dbanie o siebie?

Potrzebujemy karmić się każdym jego elementem, ale zgodnie z naszymi aktualnymi potrzebami. W koncepcji „półmiska umysłowego” niezwykle ważne jest utrzymanie równowagi pomiędzy każdą z aktywności. Proporcje półmiska mogą jednak być różne.  Należy wziąć pod uwagę to, w jakim momencie życia się znajdujemy, co możemy, jakie mamy obecnie ograniczenia. 

Warto jednak każdego dnia zadbać, nawet w najmniejszym stopniu, o każdy z wymienionych elementów. Zaczynając wdrażać metodę, należy bazować na celach możliwych do zrealizowania. Krokach, które możemy zrealizować tu i teraz. Najmniejsze, ale regularne aktywności przynoszą z czasem imponujące rezultaty. 

Robisz to wszystko i wciąż nie czujesz się dobrze? Sprawdź tutaj po czym rozpoznać kryzys psychiczny.