O tym, że właściwie zmotywowany zespół realizuje zadania lepiej, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. A czy wiesz, że osobowość lidera ma znaczący wpływ na motywację pracowników? Liderem się jest, a szefem się bywa. Dowiedz się, jak mądrze wybrać głowę zespołu w swojej organizacji oraz na co jeszcze zwrócić uwagę w motywowaniu pracowników.
Lider formalny czy lider naturalny?
Formalnie mianowany lider rolę przywódcy przyjmuje za sprawą powierzonej mu władzy i kompetencji. To znany, ale niekoniecznie lubiany szef, kierownik działu, dyrektor. Osoba posiadająca autorytet formalny może motywować innych, jednak głównie w zakresie rozpoczęcia zadania. Silna, pod kątem struktury, jednostka może wpłynąć na zainicjowanie działania. Ewentualne podjęcie wyboru o zmianie i jej rozpoczęcie.
Jednak jeśli jest to jedyny czynnik motywujący, motywacja pracowników szybko zgaśnie. Z perspektywy realizacji zadania do końca, motywowanie pracowników z poziomu formalnego autorytetu to zbyt mało, aby zespół efektywnie realizował zadania.
Jak lider motywuje ludzi do pracy?
Oprócz lidera formalnego, można mówić o liderze naturalnym. To może być ta osoba, do której w pierwszej kolejności zgłosi się z problemem pracownik. Jak się już pewnie domyślasz, w tym przypadku nie stanowisko czyni z osoby prawdziwego, skutecznego lidera. Kluczowe są jego kompetencje, umiejętności i postawa. Naturalna życzliwość i empatia wobec innych. Uważność na sprawy dookoła i dostępność dla innych pracowników.
Lider naturalny ma dystans do siebie i bliskość do innych. Swoja postawą sprawia, że ludzie są blisko ze sobą, a zespół się integruje. Pracownicy czują się docenieni i zauważeni. Autorytet takiego lidera, jest w dużej mierze oparty na zaufaniu. Można powiedzieć, że w tym przypadku motywowanie zespołu i pracowników przebiega w naturalny, pośredni sposób.
Jak wybrać dobrego lidera zespołu?
Warto zacząć od rozważenia zaproszenia do współpracy osoby z zewnątrz, spoza danego zespołu. Takie rozwiązanie bywa zdrowsze niż awansowanie kogoś wewnątrz struktury. Niezależnie od tego skąd lider się wyłoni, są pewne cechy, które potrzebuje mieć, aby dobrze motywować innych.
Dobry lider powinien:
- Odznaczać się wysoką inteligencją emocjonalną
- Posiadać dobrą i stabilną wewnętrzną motywację do pracy
- Być nastawiony na wynik i realizację celów
- Mieć pozytywne nastawienie do realizacji zadań
- Powinien lubić ludzi i potrafić tworzyć z nimi dobre relacje
Jak (nie) motywować innych?
Złych praktyk w zarządzaniu ludźmi można wymienić wiele. W kontekście budowania skutecznych zespołów, warto jednak zwrócić uwagę na jedną z nich. Jeśli szef będzie nastawiony tylko na wynik może spodziewać się dobrego wyniku, ale tylko na początku. Tak zarządzany zespół będzie się sukcesywnie wypalał. Efektywność pracy będzie spadać. Ogólna atmosfera również będzie się pogarszać.
Co będzie dalej? To na co należało by się nastawić w dłuższej perspektywie, to się duża rotacja i absencja pracowników. Niewłaściwy lider to tylko jedna z wielu przyczyn takich sytuacji w firmie. Inne powody nieobecności pracownika znajdziesz tutaj.
Jak motywować zespół?
Na motywację składają się wszystkie procesy psychologiczne takie jak pamięć, emocje, koncentracja czy uwaga. Te składowe odpowiedzialne są za rozpoczęcie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie działania. Bycie liderem to spore wyzwanie i odpowiedzialność również w tym zakresie. W końcu, za dobrym liderem podąża dobry zespół.
Zarządzając małym zespołem, składającym się z 5-10 pracowników, warto poświęcić więcej swojej energii na wnikliwe poznanie jego członków. Dowiedzieć się jacy są, jakie zadania sprawiają im satysfakcję, a które czynności nie są ich najlepszą stroną. Nierealnym jest przecież oczekiwać, że pracownik będzie dobry we wszystkim.
W tym zakresie, psycholog w firmie również będzie pomocny. Do poznania indywidualnych profili motywacyjnych pracowników można wykorzystać narzędzia psychologiczne. Dobry psycholog pomoże też dopasować strategię zarządzania do konkretnego zespołu i jego zakresu obowiązków.
Jak motywować pracowników?
Wśród pracowników, którzy są motywowani wewnętrznie, warto w rozmowach kłaść nacisk na wartości, idee. W kontakcie z jednostkami bardziej nastawionymi zewnętrznie taka strategia nie przyniesie rezultatów. W tym przypadku warto pobudzać w pracowniku motywacje zewnętrze. Lepiej niż odniesienie do wartości zadziała chociażby zwykła pochwala.
Warto również poznać, czy pracownik jest bardziej nastawiony na skuteczność i realizację zadań, czy na relację z innymi ludźmi. To również jest kluczowe w kontekście delegowania w zespole konkretnych obowiązków.
Jest jeszcze jedna rzecz, która pomoże Ci lepiej zarządzać ludźmi. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.
P.S. Chcesz wiedzieć jak łatwo można zniszczyć motywację pracowników? Zobacz jak możesz to zrobić w 5 prostych krokach. A raczej dowiedz się – czego nie robić jeśli chcesz mieć efektywny zespół.