W firmie

Jedna rzecz, która sprawi że będziesz lepiej zarządzać ludźmi

Jedna rzecz, która sprawi że będziesz lepiej zarządzać ludźmi

Realizacja zadań. Określanie celów, ustalanie priorytetów. Delegacja obowiązków i rozdzielanie zasobów.  Czasem bezlitosna statystyka. Doświadczonemu liderowi te wyzwania nie będą obce. A co z zarządzaniem… stresem pracowników?

Długofalowe działania…

Ciężko w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie pracę, która nie generuje żadnego stresu zawodowego. Coraz więcej firm jest już świadomych tego aspektu zarządzania zespołem. Stres w pracy bywa już codziennością. O skali zjawiska więcej przeczytasz tutaj. Bagatelizowanie problemu niesie za sobą takie takie skutki jak wypalenie zawodowe, depresja czy… kłótnie pracowników. 

Zwalczanie stresu zawodowego to coś więcej niż jednorazowe szkolenie “Jak radzić sobie ze stresem w pracy” czy warsztaty relaksacyjne. Incydentalne interwencje antystresowe dają szybkie, choć krótkotrwałe efekty. Najlepiej sprawdzą się celowe i zaplanowane działania.

… długofalowa strategia …

Chcąc skutecznie zarządzać ryzykiem w organizacji, warto strategie działania oprzeć na kilku poziomach:

  • Kształtowanie właściwych, sprzyjających zdrowiu warunków pracy
  • Działania prewencyjne i profilaktyczne w przypadku pojawienia się niepokojących sygnałów (np. skargi na warunki pracy, wzrost absencji)
  • Specjalistyczna opieka, rehabilitacja i działalność interwencyjna w sytuacjach kryzysowych

Im bardziej program prewencyjny osadzony będzie w codziennych realiach funkcjonowania firmy, tym lepszych efektów długofalowych można się spodziewać. Szkolenia kadry, pomoc psychologiczna, interwencje kryzysowe, telefon zaufania dla pracowników, zmiana warunków pracy na bardziej higieniczne – nie wszystkie metody pracy ze stresem są od razu możliwe do wdrożenia i zastosowania. Dlatego niezbędna jest cykliczność i długofalowość podejmowanych działań.

…długofalowe efekty

Dobrze obrana strategia zarządzania stresem przyniesie wymierne rezultaty. Zmiany spodziewać się można indywidualnie i globalnie, w takich wymiarach jak:

  • Jakość życia zawodowego, z uwzględnieniem wymagań pracy, kontroli nad pracą, warunków pracy, wsparcia społecznego
  • Zasoby psychiczne i odpowiedź na stres, z uwzględnieniem poziomu samooceny, umiejętności radzenia sobie, zaufania
  • Fizjologia, z uwzględnieniem ciśnienia tętniczego, aktywności elektromiograficznej, poziomu adrenaliny, noradrenaliny i cholesterolu
  • Skargi, z uwzględnieniem objawów stresu, wypalenia zawodowego oraz ogólnego stanu psychofizycznego
  • Absencja w pracy
Co to oznacza w praktyce?

Mniej sytuacji konfliktowych, mniej zwolnień lekarskich, większe zaangażowanie pracowników, a co za tym idzie –  realizowanie ambitniejszych celów. Pamiętaj – samemu można zrobić wiele, ale dobrym zespołem zawsze dojdziesz dalej. Psycholog w firmie pomoże w dobraniu najlepszej strategii osiągnięcia tych celów. Jak do każdego złożonego zadania, do zespołu warto zaprosić specjalistę. 

.